- FDI dilihat salah satu cara untuk menyuntik pembangunan ekonomi sesebuah negara. Melaluinya, banyak faedah secara langsung dan tidak langsung yang diperolehi. Antaranya, mewujudkan peluang pekerjaan, meningkatkan jumlah keluaran (KDNK), "technology transfer", perolehan kerajaan melalui cukai secara langsung dan tidak langsung, learning by doing (Improve skill by practice) dan pelbagai lagi.
- Banyak faktor yang menjadi pertimbangan pelabur untuk melabur di sesebuah negara melalui FDI. Antaranya polisi kerajaan, kos tenaga kerja, lokasi, bahan mentah sedia ada, teknologi dan sebagainua.
- Polisi kerajaan ama-amat penting untuk menambat hati pelabur. Jika birokrasi menjadi amalan, pelabur kurang gemar untuk melabur di negara tersebut. Ini kerana ketidakcekapan dan ketidakadilan dalam mengurus akan meningkatkan kos pengurusan dan pengeluaran secara tidak langsung.
- Namun, polisi kerajaan ini boleh digubal dan dibentuk bersesuaian dengan keadaan persekitaran. Ianya boleh dibentuk agar berpaksikan ke arah "friendly-investor"
- Bagaimana pula dengan kos tenaga kerja?
- Jika saya seorang pelabur, sudah tentu saya akan memilih negara yang mempunyai kos tenaga kerja yang rendah. Contohnya seperti China. Kos pekerja sangat-sangat murah. Salah satu respon daripada kos tenaga yang murah adalah China mempunyai ramai bahkan terlalu ramai tenaga kerja hingga menyebabkan penawaran tenaga kerja melimpah luah. Kesanya, kos tenaga kerja rendah.
- Mungkin di China, keadaannya sedemikian berikutan populasi masyarakatnya yang sangat ramai. Begitu sukar bagi negara-negara lain untuk menandingi China. Bidang ini meletakkan China "comparative advantage" berikutan sumber tenaga kerjanya yang murah.
- Negara lain selalunya akan cuba sedaya upaya mengurangkan kos tenaga kerja demi menarik FDI masuk ke dalam negara. Polisi "minimum wages" adalah satu polisi yang kurang digemari kerajaan jika hasrat mereka ingin menarik FDI masuk.
- Persoalan yang ingin diungkitkan ialah jika FDI menjadi wadah utama, kos lepasnya sudah tentu "labor right". Demi memastikan kos tenaga kerja rendah maka polisi "friendly-investor" dipilih, manakala polisi"friendly-labor" diketepikan.
- Jika "friendly-labor" diutamakan, ia akan memberi kekuatan kepada pekerja untuk bersuara dan memperjuangkah hak mereka. Ini seterusnya menyebabkan kos tenaga kerja meningkat.
- Difikirkan sejenak, jika FDI diperolehi, lantas ekonomi negara berkembang pesat dengan KDNK nya melonjak naik, perolehan hasil cukai berkaitan (samada secara langsung atau tidak langsung) meningkat dan penyerapan teknologi berlaku. Namun, bagaimana pula dengan hak pekerja. Pekerja berhak untuk mendapat upah dan faedah sampingan yang lain (sila rujuk Universal Human Right Deceleration). Contoh, dalam satu kondisi, seorang pekerja memiliki pekerjaan yang tetap, tetapi dalam masa yang sama pendapatan yang diperolehi tidak cukup untuk menampung belanja kehidupan. Adakan berbaloi baginya untuk bekerja. Apalah bezanya dengan seorang penganggur yang tidak bekerja, tidak mempunyai pendapatan tetap dan sudah semestinya pendapatannya tidak mencukupi untuk menampung belanja kehidupan.
- Polisi "minimum wage" digunakan agar setiap pekerja mendapat gaji yang mencukupi dan bersesuaian dengan pekerjaannya. Maksudnya, memperolehi pekerjaan itu ibarat kemampuan untuk menanggung kos hidup dengan selesa. Namun, impak yang paling dekat dengan polisi ini jumlah penganguran akan meningkat dalam masa yang terdekat.
- Keghairahan untuk meningkatkan jumlah FDI masuk mungkin secara langsung atau tidak langsung menyebabkan hak kebajikan pekerja atau "social justice" terabai demi mengurangkan kos tenaga kerja.
- Pelabur akan mempertimbangkan kos yang rendah dahulu sebelum memikirkan faktor lain. Faktor yang dekat ialah kos tenaga kerja.
- Kunci pengukur ekonomi seperti KDNK selalunya menjadi perhatian utama untuk mengukur pencapaian ekonomi negara. Walaupun KDNK berjumlahkan nilai yang besar, namun social justice dan labor right belum tentu terjamin.
- New Economy - tidak bergantung lagi dengan "labor" tetapi lebih bergantung kepada "Human capital".
- Banyak lagi cara untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi. Polisi pertumbuhan perlu dipilih berdasarkan sifat dan persekitaran.
- Pekerja adalah tulang belakang ke arah pergerakan aktiviti ekonomi. Tanpa pekerja, ekonomi tidak akan bergerak. Pekerja yang mewujudkan penawaran. Pekerja juga yang mewujudkan permintaan. (Rujuk circular flow)
- Permasalahan asas dalam ekonomi ialah "scarcity of resoruces". Dan perkara pokok dalam perihal ekonomi ialah permintaan dan penawaran. Bagi saya, pekerjalah yang mewujudkan kerangka permintaan dan penawaran. Jika pekerja itu lemah, maka ekonomi sesebuah negara itu pastinya goyah dan tidak ampuh. Ini adalah perkara asas. Jika asas tidak kukuh, polisi lain hanyalah satu pembaziran dan hanya berjangkamasa yang singkat. Suntiklah seberapa banyak wang di dalam pasaran, tetapi kekuatan tidak disuntik kepada pekerja, ianya akan memberi kesihatan yang seketika sahaja.
- Pepatah melayu menyatakan "ukur baju dengan ukuran badan sendiri".
- Tribute to Ms Ong (Industrial relation Lecturer -UNIMAS 2010)
Monday, May 10, 2010
Foreign Direct Investment (FDI)
Posted by Dzul Hadzwan Hj Husaini at 3:20 PM Labels: Diskusi Ekonomi
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment